לייעוץ ותיאום פגישה התקשרו

03-6139595 | 055-8823088

דברים שחייבים להיות בכל מכונית

0
(0)

מרבית הנוהגים בכבישים הם נהגים ותיקים שמאז מבחני הנהיגה והתאוריה הספיקו לנהוג אי אילו אלפי קילומטרים. רוב הנהגים יודעים שחובה עליהם להחזיק במכונית רשיון נהיגה, רשיון רכב וביטוח חובה. חלקנו זוכרים משהו בנוסף, אחרים שכחו, ומעטים יודעים כי נוסף על אלו, ישנם עוד מספר פריטים שחייבים, על פי החוק, להיות בכל מכונית בדרך קבע. הימצאותם של פריטים אלו חשובה וחלקם אף עשויים להציל חיים על הכביש. במהלך הבדיקה השנתית שעובר כל רכב (טסט) נבדקת הימצאותם של פריטים אלו. במאמר שלפניכם נזכיר מהם כל פריטי החובה שיש להחזיק במכונית. מוכנים? נצא לדרך.

רשיון נהיגה

בעת נהיגה, חייב נהג המכונית להחזיק ברכב רשיון נהיגה תקף ועדכני. הרשיון צריך להיות באוטו במצב תקין ובר-קריאה. יחד עם הרשיון יש להציג רשיון רכב מקורי ותעודת ביטוח חובה (ועל אלו נרחיב בהמשך). החובה להחזיק רשיון נהיגה חלה כמובן גם על נהגים שאינם בעלי הרכב. יתרה מכך, גם אדם שדוחף רכב תקול, בכח שרירים, זקוק לרשיון נהיגה שתקף לאותו כלי רכב. אדם שכזה נחשב כנהג ברכב, גם אם איננו הנהג של הרכב, והוא רק "קפץ" לסייע בדחיפה.

רשיון רכב

רשיון הרכב מהווה מעין תעודת זהות של מכוניתכם – והוא אמצעי לזיהויו ומעיד על יכולתו לנוע בכביש. את רשיון הרכב המקורי והתקף יש לשאת באופן קבוע ברכב. על פי חוק, זהו תנאי הכרחי לנהיגה ברכב. רשיון רכב ניתן על ידי משרד הרישוי לתקופה של בת שנה אחת (או פחות) ובמקרה שהרכב המדובר הוא טרקטור, ניתן רשיון לשנתיים.

תעודת ביטוח חובה

תעודת ביטוח חובה – כשמה כן היא! כאשר נוהגים ברכב יש להחזיק בו תעודת ביטוח תקפה. נהיגה ונסיעה ברכב שאינו נושא ביטוח חובה עשויה להוביל לפסילת רשיון הנהיגה של הנהג. ביטוח החובה כולל כיסוי לכל נזקי הגוף של מי שנודעים ברכב המעורב בתאונת דרכים. הביטוח מכסה את הפגיעות בלא קשר לשאלת האחריות או האשמה של הנפגעים.

שתי הרחבות נוספות, שאינן בגדר חובה, אך מומלץ להחזיק בהן בעת הנהיגה ברכב הן ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. ביטוח צד ג' מכסה נזקים שמסב בעל הרכב או הנהג לרכב של נהג אחר בשעת תאונה. ביטוח זה אינו מכסה את הנזקים שנגרמו לבעליו. ביטוח זה תקף כאשר בעל הפוליסה נושא באחריות ובאשמה לתאונה ולנזק. ביטוח מקיף מכסה את הנזקים שעלולים להיגרם למכונית של בעל הפוליסה, במקרה שבו האחריות לנזקים אלו חלה עליו. אם האחריות אינה חלה עליו (אלא למשל על נהג אחר), הנזקים יכוסו על ידי חברת הביטוח של הנהג הפוגע.

אפוד זוהר

במקרים שבהם הרכב עוצר בדרך בין עירונית, והנהג יוצא מן הרכב, עליו ללבוש את האפוד על בגדיו. החובה ללבוש אפוד זוהר חלה הן ביום והן בלילה, על כל הנהגים בכלי הרכב – פרטי, מסחרי ומשאיות, אופנועים וכן טרקטורונים. פרט לנהג, היוצא לשם תיקון תקלה או קריאה לעזרה, גם נוסעים אחרים היוצאים מן הרכב מחויבים בלבישת האפוד הזוהר. בוחני הרכב במשרדי הרישוי מוודאים בעת הבדיקה השנתית (ה"טסט") שברכב מצוי אפוד זוהר, ובלעדיו לא ניתן לעבור טסט. על פי התקנות, אין להלביש את האפוד הזוהר על המושבים הקדמיים של המכונית.

גלגל חלופי

בעבר קבע החוק הישראלי כי ברכב חייב להיות גלגל חלופי (הידוע גם בכינוי "גלגל רזרבי" או "גלגל סִפֶּר"). לפני מספר שנים, שונה החוק, והתקנות החדשות קובעות כי מכוניות שמצוידות בצמיגי-אל-תקר או במדחס למילוי אוויר ובערכת חירום לתיקון תקרים (פנצ'רים, בלשון העם), אינן מחויבות בנשיאת גלגל חלופי. עם זאת, ולמען הנוחות והבטיחות, מומלץ להחזיק בכל רכב גלגל רזרבי מנופח, שמיש ותקין, וכן כלים ואמצעים להחלפת תקר.

וכמה דברים נוספים

בעת טסט לרכב בודקים הבוחנים האם יש ברכב משולש אזהרה ומגבה (ג'ק). פריטים אלו ישמשו את הנהג במקרה של פנצ'ר או תקלה אחרת. כל רכב חייב להיות מצוייד גם באשפתון – פח אשפה קטן. בכלי רכב מסחריים יש להחזיק מטפה – מכשיר לכיבוי אש.

נסיעה טובה ובטוחה לכל!

לייעוץ עם עורך דין תעבורה משה רבי

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

קידום עורכי דין באינטרנט קידום עורכי דין באינטרנט